A L’ESPERA DEL BICING



Fa temps que vaig en bicicleta. Pot ser que alguns de vostès em veiessin fa anys amb el meu fill en una cadireta adossada a una mountain bike, direcció a l’ escola Joan Rebull.

Si les coses no es torcen, a Reus aviat tindrem un servei de bicing. O sigui que podrem desplaçar-nos amb aquestes bicicletes que ja es poden utilitzar a Barcelona i en altres ciutats per una petita quota.

Perquè el bicing prosperi adequadament serà necessària la implicació de l'Ajuntament. Ha d'impedir que els vianants puguin ser atropellats per les bicicletes.

Però l'èxit d'aquestes fórmules d'accés fàcil a la bicicleta només serà possible si som conscients que el seu ús és bo per a nosaltres i per a la ciutat i si l’utilitzem d'una manera respectuosa. En cas contrari fracassarà.

Imaginin-se vostès que en utilitzar el bicing, cadascun de nosaltres es col•loca a l'esquena un anunci que ens recorda que aquesta és una manera molt econòmica de viatjar, totalment lliure de contaminació, que ni tan sols consumeix aigua, i que a més en algunes situacions pot ser molt ràpida. Això a molta gent li pot interessar, oi?

El fet que jo utilitzi la bicicleta i que ara em consideri un futur usuari del bicing, no vol dir que em limiti a aquest mitjà de transport. També em moc amb moto, que per cert, és un mitjà molt més barat que el cotxe, la qual cosa és important en aquests temps en els que tot el món es queixa de la debilitat del seu poder adquisitiu i quan la gasolina no deixa d'incrementar-se.

Però la moto no ajuda a fer exercici. El ciclisme, en canvi, és un exercici físic excel•lent: en comptes d'anar corrent a un gimnàs un es posa a pedalar i el cos amb el temps ho agreix . La bicicleta és beneficiosa per al cor i per als nervis: per fer front al mal humor, un cop de pedal.

Lleugera i pràctica, la bicicleta és també una manera de moure's de forma ràpida, sobretot perquè és fàcil d'aparcar. No obstant això, el tema de l'aparcament hauria de ser dissenyat pels promotors del bicing amb certa prudència. Aconsello que l'Ajuntament distribueixi els pàrquings d'una manera prou intel•ligent per a garantir el control i la vigilància de les bicicletes. Per desgràcia, encara existeixen persones poc respectuoses que ens poden crear problemes. Si no vigilem bé, pot ser que ens ho destrossin tot.

No vull deixar de parlar de la dimensió activista de la bicicleta. Serà important ser educats amb les persones que es desplacen amb cotxe, saludant-les amb un somriure a mesura que anem avançar mentre pot ser que elles es quedin atrapades en l'asfalt. També cal ser respectuosos amb els vianants, insisteixo de nou en això. Si no ho som, el bicing serà un problema.

El bicing té, a més a més, l'avantatge de poder-se combinar amb altres mitjans de transport públic. Però a diferència de la resta de mitjans d’aquesta mena, no té limitacions horàries: en dies feiners i en dies festius; i a totes hores!

Amb tots aquests arguments, es podria pensar que les bicicletes envairan la nostra ciutat. Però no. També hi ha arguments en contra seu: el mal temps, punxades a les rodes, molèsties, cansament (fins que no incorporem les bicicletes elèctriques) , perill (a causa dels cotxes), etc. Però cap d'aquests problemes invalida el bicing.

Per regla general, ha tingut èxit allà on ha entrat en funcionament i també pot tenir-ne a Reus. Però ha de ser viable econòmicament. Tota ajuda , vingui d’on vingui, ha de ser ben rebuda.

En tot cas, els ciclistes actuals i futurs estem d'enhorabona. Gràcies a aquells i aquelles que pensen en nosaltres.